Onze troeven:

  • Initiatie en cursus Frans vanaf het 3de leerjaar gedurende een half uurtje over de middag tijdens volledige schooldagen. De initiatie in het 3de en 4de leerjaar geeft de kans de basiswoordenschat en de uitspraak in te oefenen. Het levert de kinderen een zekere voorsprong op, wanneer de lessen Frans in het vast lessenrooster zitten. In het 5de en 6de leerjaar is de cursus een aanvulling op hetgeen in de lessen gebeurt en een welkome extra kans om in te oefenen.
  • In de derde kleuterklas, het eerste en tweede leerjaar krijgen de leerlingen in het vast lessenrooster wekelijks 25 minuten initiatie in de Franse taal.
  • Voor de leerlingen van het eerste tot vierde leerjaar is er één keer per week de mogelijkheid tot een uurtje naschoolse sport. Wie zich inschrijft, dient wel het volldige uur te blijven en dit gans het schooljaar volhouden.
  • Yoga in de kleuterklas.
  • Stratproject 'One mile a day' voor de kinderen uit het eerste, tweede, derde leerjaar: op dagen dat er geen sport is, lopen de kinderen tussen de lessen door enkele rondjes. Daarna is de concentratie in de klas weer beter.
  • Jaarlijkse creadag in het lager: Eénmaal per schooljaar. De kinderen van het lager krijgen op voorhand de keuze aan welke 3 van de ongeveer 10 workshops ze willen deelnemen. Ze weten evenwel niet bij welke leerkracht dat zal zijn. Eénmaal per schooljaar. De kinderen van het lager krijgen op voorhand de keuze aan welke 3 van de ongeveer 10 workshops ze willen deelnemen. Ze weten evenwel niet bij welke leerkracht dat zal zijn. Zo kan elk kind doen wat het heel leuk vindt. Aan de hand van de interesses worden ze verdeeld in groepen en komen ze in "hun" workshops met kinderen uit alle andere klassen, die ze op deze manier eens op een andere manier leren kennen.
  • Spelletjesnamiddag in kleuter en lager: Wij vinden het belangrijk dat kinderen samen kunnen spelen. Eénmaal per jaar is er een spelletjesnamiddag. Er worden heterogene groepen gemaakt, in elke groep zit er van iedere klas een leerling. De kinderen worden ‘vergeten’ spelletjes aangeleerd: ‘Twee emmertjes water halen’, ‘Hinkelspel’,  ‘Mariosse’, ‘Napoleon, sta stil’, ‘Chinees voetbal’ …
  • Oog voor gezonde voeding en het milieu. Tijdens speeltijden eten de kinderen fruit. Kinderen brengen een herbruikbare waterfles mee. We proberen zoveel mogelijk afval te verwijderen.
  • Na de schooluren: fietsers en voetgangers worden aan de Brusselsesteenweg overgestoken. Kinderen die te voet zijn, worden in rij tot aan kruispunt Brusselsesteenweg-Kerkstraat gebracht. Er wordt ook overgestoken aan de Klinkerlaan.
  • Van 8u15 tot 8u30 zorgt een gemachtigd opzichter dat de kinderen en ouders veilig de steenweg over kunnen.

Pony- en bosklas:

Het 3de en 6de leerjaar gaan op een meerdaagse uitstap. Dit is echt ervaringsgericht onderwijs, waarbij men echt de werkelijkheid instapt in plaats van "erover te leren" in de klas.

  • 3de leerjaar: 3dagen op ponyklas naar Torhout
  • 6de leerjaar: een weekje naar St-Vith (Hoge Venen in Duitstalig België)

Uitstappen:

We kiezen uitstappen die didactisch en pedagogisch verantwoord zijn. Het moet leuk én leerrijk zijn, en mag de kosten mogen de jaarlijkse maximumfactuur niet overschrijden.

Een greep uit de uitstappen die vaak terugkeren: sportdagen, theater- en/of muziekvoorstelling bijwonen, museumbezoek, naar het bos, naar de boekenbeurs, naar de Bourgoyen, naar het Gravensteen, ….

 Vernieuwing:

Onze school staat open voor vernieuwing. Een poging tot overzicht waarmee we zoal bezig zijn:

  • Digitale borden in alle lagere klassen.
  • Met onze school besteden we heel wat aandacht aan ICT . De kinderen leren vanaf de kleuterklas verantwoord met Ipads en computers om te gaan en gaandeweg de schooljaren bouwen ze meer en meer computervaardigheden op.
  • Peer-tutoring: Daarbij helpt het 5de (de tutors) het 2de leerjaar (de peers) beter begrijpend te lezen door eenvoudige maar efficiënte leesstrategieën over te brengen. Ondertussen verankeren deze strategieën zich ook beter bij de kinderen van het 5de leerjaar en scoren ook zij beter op leesvaardigheidstesten, omdat zij deze strategieën zelf hebben moeten uitleggen en aanleren aan jongere kinderen. Ook op sociaal vlak heeft dit project een grote meerwaarde, waarbij de kinderen van het 5de zorg moeten dragen voor jongere kinderen en een enthousiaste en actieve leeshouding uitgelokt wordt bij zowel de peers als de tutors. Leerlingen van het 5de leerjaar begeleiden dus leerlingen van het 2de leerjaar in een één-op-één situatie, maar voordat de tutors beginnen krijgen ze van de leerkracht van het 5de een voorbereiding om een goede tutor te worden.

Inspraak:

  • De kinderen zijn vertegenwoordigd in de leerlingenraad, voorgezeten door 3 verkozen kinderen van het 6de leerjaar. Zij bereiden de vergaderingen voor, vergaderen met alle verkozen vertegenwoordigers van de klassen en maken verslag op. Dit verslag is een vast punt op de personeelsvergadering, waar voorstellen besproken en al dan niet goedgekeurd worden.
  • De schoolraad.
  • Het oudercomité
Copyright 2015. Joomla 1.7 templates free.